søndag 8. september 2013

Oslo Maraton - det nærmer seg høstens folkefest i Oslo!

Det nærmer seg med raske skritt!. Det som arrangøren SK Vidar sier skal være høstens 17. mai. Stor løpsinteresse, over 22.000 påmeldte i de ulike klassene, mye program også utenom det sportslige, gjør antagelig at målet om folkfesten blir innfridd. For min del er jeg nesten klar, selvom jeg tenker at det antagelig ikke er så veldig mange på startstreken på halvmaraton som har løpt mindre enn meg i sommer. Det har liksom vært sommeren for kajakk, svømming og sykkel, og da har ikke 4 x 4 øktene på beina nådd helt frem i konkurransen.

Nye sko og akkurat innløpt! Det er bare å satse på at man er godt skodd til 21 km. på asfalt
Onsdag inviterte arrangørklubben og hovedsponsor Danske Bank til Roadshow på Bislett. Tips før start fra de beste og innlegg av engasjerte Birgit Skarstein ( fra Ingen Grenser ) var inspirerende. Jeg heier på bedrifter som tilrettelegger for trening og ser betydningen av at ansatte er i god form! 85% av de ansatte i Danske Bank har treningsdagbok og sykefraværet går ned. Bravo! Så triller Birgit Skarstein inn i rommet med jetleg fra Korea, hvor hun har tatt sølv i ro VM noen dager tidligere. Hun skal pigge Oslo Maraton og er opptatt av at alle er inkludert. Det er mye å reflektere over og lære når man hører på henne og hvordan hun taklet sin livs dramatisk hendelse. Hun bruker energien på det hun kan gjøre noe med og er herlig engasjert. Bravo!

Birgit Skarstein brenner for inkludering, hun viser at det aller meste er mulig
Roadshow skulle gi de siste råd og tips for at det kan være mulig å nyte hver km. av turen, som arrangøren sa. Jeg har vel ikke helt troen på at det er mulig å nyte 21 km på asfalt, men tror på at onsdagens tips kan gi en litt bedre trivselsfaktor 21. september:

  • De siste ukene er langturer ( ca 12 km. ) bedre enn intervalløkter
  • Formtopping den siste uka. Reduser bla. treningsmengden med ca. 30% for overskudd
  • Sørg for nok hvile

På selve dagen:

  • God og normal frokost! Neimat er melk og makrell i tomat!
  • Lett måltid som brødskive med banan 1 time før løpet
  • God oppvarming fra ca. 40 minutter før start med 20 minutter lett jogg og noen 1 minuttsdrag for å få litt fart i kroppen
  • Følge gjerne etter de som løper med ballonger, som viser tiden du sikter inn på. Tenker du at målet er 1,55, er det bra å følge på " haren " som har 2 timer på ballongen. Går det for fort i starten, straffer det seg på slutten, var tipset fra de beste maratonløperne og Jack Waitz på Bislett denne kvelden
Det siste har jeg selv erfart. Når jeg løp for 4 år siden, drømte jeg om 1,50 og fulgte ballongen første halvdel. Jeg stivet helt i beina og nøt definitivt ikke siste halvdel og kom i mål på 1,57!


Så er du klar..........

Rådhusplassen 2 uker før løpet, som bare venter på folkefest, After Run, glade, spreke løpere og publikum
Da er det bare å ta med seg de gode rådene ut på egen oppkjøring. Nå snører jeg på meg skoene og tar en 12 km. på Brønnøya.  Så blir det å bytte ut 2 - 3 sykkelturer til jobben denne og neste uke. Ved å løpe  2/3 deler av veien og få hjelp av NSB siste 1/3 blir det en passe distanse. De siste dagene når overskuddet skal på skikkelig på plass, kan det være fint med litt svømming for å spare beina. En kveld på spa med massasje tenker jeg at jeg også bør unne meg. Jeg gleder meg til løpsfesten Oslo Maraton!

Oppdatert 25. september:
Oslo Maraton er gjennomført!
Da er det noen dager siden løpet, og arrangøren nådde målet om en folkefest i Oslo! Det var en flott opplevelse. Selv fulgte jeg planen min både de siste dagene og på løpsdagen og det funket! Jeg satte på min egen " motor " istedet for å følge ballongen, kom i mål på omtrent det som var målet mitt på tid og beina taklet asfalten ganske greit. Så da er det vel bare å bli med igjen neste gang:-). Flott arrangement!
 SK Vidar inviterer til Norges største idrettsarrangement


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar