mandag 29. september 2014

En helt vanlig sykkeltur til jobben

Det er supre dager å sykle til jobben om dagen. I går var det så vakkert morgenlys at jeg puttet kameraet i sekken i dag og håpet på samme fine opplevelse. Der er alltid fint å få denne morgenturen til jobben, men av og til er det " det lille ekstra " med lyset som endrer seg på turen. Høsten er særlig tiden for det.  Klokka meldte 05.45, litt tid for avis, blåbær, korn, biola og kl. 06.20 tråkker jeg ut fra garasjen hjemme på Nesøya. Litt kaldere i dag, en ekstra trøye og lange hansker. Og ganske riktig stjernene prydet himmelen!

Etter fem minutter på sykkelen titter jeg bort på målet et par mil der borte i byen
Et raskt fotostopp under E18 og Sandviksbroa, ikke tvil hvilket fremkomstmiddel som er best 
Det begynner å bli litt færre syklister enn i sommer. Dumt tenker jeg der jeg sykler, for det er jo så fint året rundt. I sommer har sykkletelleren fortalt oss at det har vært flere jobbsyklister enn noen gang, kanskje har det lagt grunnlaget for at flere strekker sesongen til å gjelde også deler eller hele vnteren? Mens lyset går fra natt til dag, går det radig mot byen og kontoret. Jeg som kommer fra vest vet at jeg er priviligert som stort sett har fin sykkelvei og derfor også velger å se bort fra de eventuelle små sykkelfeller som finnes. De blir dessuten stadig færre.

På Frognerstranda har det blitt dagslys
Morgenstund på Aker Brygge og morgentreningen unnagjort, halvannen time etter klokka ringte
Om ikke lenge er det mer enn en ekstra trøye som må til, da venter både piggdekk og mer tøy. Deler noen tips til vintersykling for dere som kanskje akkurat nå lurer på om dere skal forlenge sykkelsesongen. Det er bare å sykle i det! Morgener som i dag blir det mange av utover. Snart byr også ettermiddagene på det lille ekstra av fint lys. God sykkelhøst!

Tips til vintersykling, les her.....

Noen færrre enn i sommer nå, hva blir statusen i desember?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar