fredag 9. august 2013

Siste feriedag med trening og blåskjell!

Så var den her, den siste feriedagen denne sommeren! Dagens oppgave var å legge opp til en god avslutning på noen herlige og aktive uker i det fine ferielandet vårt. Valget sto mellom padling og sykkel. Når yr melder sol og lite vind, gav svaret seg selv. Etter at yr var sjekket var det blåskjell - appen sin tur. Den fortalte at målingen for Asker viste friske skjell, så da var det bare å benytte muligheten for et blåskjellmåltid.

Når man har denne brygga minutter hjemmefra, er det enkelt å velge kajakken 
Teknikk og trening i kajakken
Før svømmetur med plukking av kortreiset mat skulle vi gjøre unna en økt. Tidligere i sommer skrev jeg et par treningstips her på bloggen. Forhåpentligvis har det motivert noen av leserne av Lev godt til litt ekstra padling. Selv har jeg brukt sommeren til å bli en litt bedre padler. Det som har gjort meg litt sterkere, er flere intervalløkter. Jeg har padlet serier på mellom 2 og 4 minutter med ganske nær min maksfart med 1 - 2 minutter hvile mellom dragene. I tillegg har jeg konsentrert meg mer om teknikken. Jeg har bla. brukt mer styrke i starten av åretaket. Denne lille justeringen, og mer bruk av større muskelgrupper, har gjort farten høyere. Etter øktene har det også vært obligatorisk med noe armhevinger. Mandag tok jeg en testtur fra Kalvøya og Nesøya rundt og perset:-). Om en drøy uke arrangerer Bærum Kajakklubb Nesøya Rundt, og kanskje må jeg bli med for å se om jeg klarer å slå meg selv?

I dag tok vi noen få drag og ellers en rolig tur på et par timer, før vi landet på blåskjellskjæret vårt.

Vårt eget blåskjellskjær, her har vi hentet mye kortreist mat gjennom mange år
Etter noen minutter i vannet som fortsatt holder 20 grader, var dette fangsten


Så var de på vei hjem  til gryta
Blåskjell a la Langåra
Ta helst skjellene fra bergveggen, da er de stort sett frie for sand og enkle å hente. Det er best å hente skjellene der det er god strømning, helst på sydspissen av holmer og skjær. Tilbered og spis de gjerne på skjæret, da smaker de aller best. Vi tok de med hjem i dag, og her dagens oppskrift, som tar noen minutter å tilberede:

  • Vask skjellene godt og fjern evnt. sand, og skjegg som følger med
  • Fres hakket hvitløk og litt annen løk i litt olivenolje
  • Har du en tomat eller gulrot, skjær i strimler og ha i panna sammen med 1 - 2 dl hvitvin
  • Sett på lokket og la skjellene koke til de åpner seg ( de som ikke åpner seg kastes )
  • Persille og evnt andre urter strøs på før servering ( kan også freses sammen med løken )

Skjellene klare til å nytes på terrassen
Hvilken sommer vi har hatt med dager som har vært som skapt for aktivt uteliv! Jeg registrerer de siste dagers debatt bla. i DN om ute - og innendørstrening. Denne sommeren er det vel ikke tvil om hva som er favoritten for de fleste. Det var kanskje litt uflaks for innendørsaktørene at debatten kom akkurat nå? Uansett, det å være i aktivitet er det viktigste, så får hver og en finne sin form og glede seg over det!

Benken på bildet som avslutter denne historien, padlet jeg forbi på Sørlandet i sommer. Budskapet her er også godt å ta med seg! God helg!

Dette er også viktig, både i hverdag og ferie





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar